BlurpL3 FOLLOWERS

Saturday, 15 March 2014

>> 10 Surah dalam Quran dapat mencegah 10 perkara

Assalamualaikum wbt.

Jom sama-sama kita amalkan surah-surah berikut:

  1. Surah AL-FATIHAH mencegah kemarahan Allah
  2. Surah YASIN mencegah kehausan di hari kiamat
  3. Surah AD-DUKHAN mencegah kesusahan di hari kiamat
  4. Surah AL-WAQIAH mencegah kefakiran
  5. Surah AL-MULK mencegah seksa kubur
  6. Surah AL-KAUTSAR mencegah permusuhan
  7. Surah AL-KAFIRUN mencegah kekufuran ketika dicabut roh
  8. Surah AL-IKHLAS mencegah kemunafikan
  9. Surah AL-FALAQ mencegah iri hati seseorang
  10. Surah AN-NAS mencegah was-was
"Apabila kau sibuk dengan duniamu, maka akhirat akan luput" (Sabda Nabi Muhammad saw)

Doa dari kejauhan,
Blurpl3

Monday, 13 January 2014

>> Review: Naufal Amsyar Sudah kenal Alif Ba Ta

Assalamualaikum wbt.

Apa khabar semua? Semoga sihat selalu hendaknya..

Blurpl3 nak share video si kecil comel, Naufal Amsyar
Yang sudah mula mengenal Alif Ba Ta, pada usia 5 bulan ++
Sekarang Naufal Amsyar dah berusia 1 tahun 2 bulan :-)

Alhamdulillah, sejuk mata hati tengok video ni..
Blurpl3 pun tengah berusaha keras memberi pendedahan awal kepada Naufal Amsyar mengenai huruf hijaiyah ni.
"Pintar al-quran, pintar semuanya". In shaa Allah

Rutin harian, setiap malam sekitar 1/2 jam atau 1 jam, Blurpl3 akan mengajar Alif Ba Ta kepada Naufal Amsyar. Menggunakan VCD AL-Furqan. Menarik! Sebabnya ada lagu-lagu dan huruf yang berwarna-warni bergerak-gerak. In shaa Allah, budak-budak akan suka. hehe.. Blurpl3 mula dedahkan VCD Al-Furqan ni seawal usia lepas pantang, kira-kira dalam 2 bulan juga la.

Alhamdulillah, seawal 5 bulan ++ Naufal Amsyar sudah pun  menunjukkan hasilnya. Semoga Allah berikan Ummi dan Abi kekuatan secara berterusan untuk mendidik anak-anak menjadi "Hafiz/Hafizah". Ameen Ya Rabb.

Bukan sekadar Alif Ba Ta saja, kadang-kadang Blurpl3 ajarkan ABC, 123, warna, haiwan dan bahagian anggota badan yang basic kepada Naufal Amsyar. Biarpun pada mulanya, tiada respon yang dberikan oleh anak kecil ni. Jangan kita sangka diorang tak faham.(Tetapi sebenarnya mereka simpan maklumat-maklumat tu dalam memori mereka). Ajarlah sebanyak mungkin perkara yang baik. Mudah-mudahan, mendapat keberkatan Allah.

Bak kata pepatah,
 "Melentur buluh biarlah daripada rebungnya"  dan "anak-anak ibarat kain putih, ibu bapa merekalah yang akan mencorakkannya samada menjadi nasrani, yahudi atau majusi"

sekali tengok macam tido tapi mata tak tutup rapat.hehehe.. (tido sambil dengar alif ba ta)

Let's take a look at this video :)


video


video

Ooppss..sorry, video ni terbalik skit (tak tahu nak alter mcm mana. hehehe...)


Bila tengok semula entry lepas.. teringat kembali kenangan bersalin, perkembangan dari kecil sampai la sekarang. Betapa cepat masa berlalu... :-)

- Saat bergelar Ummi dan Abi
-  Kronologi Kelahiran Anakku 
- Rentetan Jaundis
- 1 bulan
- 2 bulan
- 3 bulan 
Meniarap
- 4 bulan
- 5 bulan
- Tekan Tubi Mini Exercise
- 6 bulan 
- Merangkak
- Berjalan
 - 1 tahun 





LOve from Copenhagen,
Blurpl3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...