BlurpL3 FOLLOWERS

Daisypath Anniversary tickers

Thursday 20 June 2013

>> FYI : Panduan Ringkas Tahnik (Belah Mulut)

Assalamualaikum wbt.



                    gambar hiasan

Dari Asma' ra. bahwa beliau hamil Abdullah bin Az-Zubair. Asma' berkata, "Aku bepergian dan menyempurnakan shalat, aku tiba di Madinah dan mampir di Quba' untuk melahirkan. Lalu bayiku aku bawa kepada Rasulllah SAW dan aku letakkan di kamar beliau. Beliau SAW lalu meminta dibawakan kurma lalu dikunyahnya, kemudian dilepehkan ke mulutnya. Maka liur Rasulullah SAW adalah benda pertama yang masuk ke dalam perutnya. Dan beliau mentahniknya dengan kurma, kemudian beliau mendoakannya dan memohon keberkahan atasnya." (HR Bukhari, Muslim, Ahmad)

Apabila seorang bayi dilahirkan, sunah bayi itu diazankan pada telinganya yang kanan dan di iqamahkan pada telinganya yg kiri. (BUKAN AZAN PADA BAYI LELAKI DAN IQAMAH PADA BAYI PEREMPUAN SEPERTI FAHAMAN ORANG BANYAK)  Kemudian sunah tahnik bayi itu, yakni "belah mulut" bagi istilah orang melayu. Cara taknik  ialah dengan buah kurma dan air zam zam iaitu kurma itu dikunyah sedikit supaya lembut dan dicelup dengan air zam zam kemudian digosokkan ke lelangit bayi. Inilah yang dilakukan oleh nabi kita S.A.W. Adapun hikmahnya adalah supaya bayi itu menjamah makanan dan minuman terbaik sebagai makanan pertamanya. Sebaiknya diminta orang yg alim lagi warak untuk mentahnikkan bayi kerana mengambil berkat. Sunat mencukur rambut bayi ketika berusia 7 hari dan ditimbang rambut itu dan berat rambut itu dinilai dengan emas lalu disedekahkan kepada fakir miskin.  (ADAPUN AMALAN MENCUKUR JAMBUL, MENYUAP GARAM, GULA DAN SEBAGAINYA ADALAH BID'AH YANG DIADAKAN)

Tersebut didalam kitab matla'albadrin dalam satu fasal pasa menyatakan tahnik, sunat dibacakan surah Al Qadr pada telinga kanan bayi selepas azan dan iqamah kerana mengelak anak itu dari berzina. Sunat membaca doa dan ditiup ke ubun ubun bayi 3 kali dengan doa ini : ALLAHUMMA BARIK HAZAL WALAD MIN YAUMIN HAZA ILA YAUMIDDAHR (bagi anak perempuan digantikan HAZAL WALAD dengan HAZIHIL BANAT) ALLAHUMMA A'LLIMHU WA FAQQIHHU (bagi anak perempuan digantikan HU dengan HA) Doa ini dapat mengelak anak lari dari rumah InsyaAllah.

Semoga mendapat manfaat.

WALLAHU SUBHANAHU WATA'ALA A'LAM

Sumber : SINI

Panduan bersama, Blurpl3

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...