BlurpL3 FOLLOWERS

Daisypath Anniversary tickers

Sunday 13 July 2014

>> In-out : Ramadhan 2014 di Perantauan

Assalamualaikum wbt.

Apa khabar semua? Macam mana puasa hari ni?

Alhamdulillah, syukur masih dipanjangkan umur kita untuk bertemu dengan Ramadhan Kareem 2014-1435H. So, kena buat sebaik dan sebanyak mungkin amalan serta mencari keredhaanNya di bulan mulia ni kerana tahun depan belum tentu lagi.. Apapun doakan agar semuanya baik-baik belaka, in shaa Allah.

Syukur juga masih diberi kesempatan untuk meng'update'kan blog yang hampir tidak berupdate ini..

Tahun 2014 ni merupakan tahun pertama Blurpl3 menyambut Ramadhan di perantauan. Jauh dengan ahli keluarga, sanak saudara, kaum kerabat, sahabat handai yang rapat. Namun, perjalan hidup harus diteruskan demi meneruskan perjuangan yang belum selesai (yang bakal bermula sebenarnya). Perjuangan menuntut ilmu. Juga merupakan salah satu jihad di jalan Allah.

Suasana Ramadhan di perantauan umumnya sangat berbeza dengan Malaysia. Memang takde la bazaar Ramadhan bagai. Juadah berbuka pula semuanya dimasak sendiri. Selalu juga la menggunakan khidmat Mr Google untuk mencari resepi untuk masak juadah berbuka.  Alhamdulillah, teknologi pun dah canggih sekarang.

Untuk sahur pula, kebiasaannya hanya selang masa beberapa jam sahaja selepas berbuka. Hampir 4 jam. Kami di Eropah berpuasa kira-kira 19 jam kerana puasa jatuh dalam musim summer atau musim panas. Yang mana siang hari lebih panjang berbanding malam hari. Subuh 0230am manakala maghrib 2201pm. So, bertabahlah.. dugaan you. Pahala berlipat kali ganda, in shaa Allah.


Minggu pertama puasa juga Blurpl3 sekeluarga didatangi dengan ujian dan dugaan. Kena sakit mata dan demam. Allahurabbi, hanya Allah yang tahu bagaimana keadaan kami sekeluarga. Boleh dikatakan tidak terurus semua. Bermula dengan sikecil Naufal Amsyar, Abi dan seterusnya Ummi. Lengkap kesemuanya.

Alhamdulillah, keadaan beransur pulih. Allah takkan uji hambaNya sesuai dengan kemampuan hambanNya. Setiap ujian yang diturunkan menunjukkan Allah sayang pada kita.

'' Kadangkala Allah sembunyikan matahari,
  Dia datangkan petir dan kilat,
  Kita menangis dan tertanya-tanya, ke mana menghilangnya sinar.
  Rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi.. ''

Bersyukurlah.

Solat terawih pula diadakan di masjid. Baru-baru ni juga telah dibuka masjid pertama di Denmark iaitu Hamad bin Khalifa Civilisation Centre. Solat sunat raya pun boleh didirikan sekali menjelang Syawal nanti di sini.

Alhamdulillah, juga dalam musim summer ni, takde course yang diadakan kerana mat saleh semuanya pakat pi bercuti. Summer vacation. Hanya e-learning part saja yang ada. Ini pun belajar sendiri dari rumah.

Layan lagu ni dulu ye! (Maher Zain-Ramadan)

Akhir sekali, Blurpl3 ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan selamat menyambut Ramadhan Kareem dan juga Salam Aidilfitri buat ahli keluarga di Alor Star dan Kluang, sanak saudara, sahabat handai dan juga mereka yang mengenali kami. In shaa Allah, dipanjangkan usia bertemu lagi kita :D


Salam Rindu dari kami,
Blurpl3 

6 comments:

Ingénieur Arebear said...

Salam ramadhan dari kami di Malaysia...

Husein Husaini said...

berapa suhu kat sana sekarang?? fuhh.. lama betol puasa..

bondalesungpipit said...

Salam Ramadhan dr sy...

BLuRpL3 said...

INGENIEUR AREBEAR: Terima kasih dik. Salam Ramadhan utk family semua :D

BLuRpL3 said...

HUSEIN RIDER: suhu sekarang dalam 18-25C..kadang2 27C. yerp, lama puasa sebab dalam musim panaas :)

BLuRpL3 said...

LESUNGPIPT: Terima kasih..salam Ramadhan juga utk awak :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...