BlurpL3 FOLLOWERS

Thursday, 18 July 2013

>> Rewind : Rezeki Ramadhan

Assalamualaikum wbt.

Selamat berpuasa untuk semua. Pejam celik, pejam celik kita dah berada dalam minggu kedua Ramadhan. SubhanAllah! cepat sungguh masa berlalu..

Nak cerita, Sabtu lepas Blurpl3 ada pergi ke Mid Valley.. Ekspo baby lagi. Yang ntah kali ke berapa ekspo baby yang kami pergi ni. Selalu je pergi.. Kali ni dengan tujuan untuk mencari BABY CARRIER pula.

Yang lain sekadar boleh tengok-tengok je sebab takde dalam senarai untuk dibeli. huhuhu.. Bukan apa nanti boleh terover bajet pulak. Al-maklumlah, barang-barang baby ni semua comel-comel belaka. Sekali pandang terus berkenan dan jadi rambang mata. Kang susah! hihihi

Sebelum terjebak, eloklah mengelak..

Baby carrier idaman hati, takde dijual di ekspo ni. ermm.. kena beli through online la jawabnya. Tetapi baby carrier yang jenis lain ada. Blurpl3 dah pun beli. Murah je dalam RM40. Untuk pakai dalam rumah sambil buat kerja sikit-sikit boleh la.. Blurpl3 tertarik untuk beli disebabkan oleh baby carrier ni jenis boleh dilipat hingga kecil dan disimpan dalam sarung yang disediakan khas. Comel je dan.. Jimat space!

OK, berbalik kepada tajuk asal (dah nak tersasar jadinya..). Blurpl3 rasakan, ekspo baby kali ni, yang best among the best! Sebab apa?? Sebab banyak bagi free gift kat orang ramai. Betul tak? Masa mula-mula masuk pun dah dapat goodie beg yang ada macam-macam. Tambahan pula, Blurpl3 dapat double sebab kami berdua suami isteri register untuk masuk ekspo ni. Alhamdulillah, rezeki...



Next pula, Blurpl3 dapat free sample pampers. Boleh tahan juga la banyaknya dalam 18 keping total kesemuannya, pelbagai brands :) Alhamdulillah, rezeki sikecil comel, Naufal Amsyar.. Boleh la buat pakai basahan dalam 3-4 hari. Siapa nak bagi free kan? Rezeki jangan ditolak, musuh jangan dicari.



Thank you la penganjur ekspo baby ni. Lain kali anjurkan & beri lebih banyak free gifts & free samples untuk orang ramai.



Blurpl3 suka!


Wednesday, 17 July 2013

>> Wordless : Tips Bercakap dengan Anak

Assalamualaikum wbt.


Semoga info ini dapat membantu kita untuk berkomukasi secara berkesan dengan anak-anak.

Ikhlas, Blurpl3

Monday, 15 July 2013

>> Review : Gaya Tidur Yang Membuatkan Kita Pun Nak Tidur

Assalamualaikum wbt.

Kiut je kan.. apabila tengok gambar baby sedang tidur. Automatik, kita sendiri pun rasa nak tidur sama dengan diorang. Gambar-gambar tidur Naufal Amsyar ni Ummi snap sejak lahir hingga sekarang (dah hampir 8 bulan).

Macam-macam gayanya..hehe :D Yang pasti mesti posisi mengiring. Ada juga yang hisap jari.



 Sewaktu berusia 2 minggu

 Sewaktu berusia 2 minggu

Sewaktu berusia 2 bulan

 
Sewaktu berusia 3 bulan

 Sewaktu berusia 4 bulan

 Sewaktu berusia 5 bulan
  
Sewaktu berusia 5 bulan

  
Sewaktu berusia 5 bulan

  
Sewaktu berusia 5 bulan

  
Sewaktu berusia 6 bulan

  
Sewaktu berusia 6 bulan

 
 Sewaktu berusia 7 bulan


Comel je anak Ummi & Abi ni, Blurpl3










Friday, 12 July 2013

>> In-out : Kompilasi Hadiah Buat Anakku

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah, syukur diatas nikmatNya.

Jutaan terima kasih tidak terhingga Blurpl3 ucapkan kepada semua kawan-kawan juga saudara-mara yang telah bermurah hati memberikan si comel Naufal Amsyar hadiah sejak hari kelahirannya sehinggalah sekarang.

Hanya Allah yang mampu membalas segala jasa baik kalian semua. Didoakan agar segala urusan kalian dipermudahkan di dunia mahupun akhirat. Ameen Ya Rabb.

























A gift from Aussie. sila abaikan cokelat-cokelat ni. (Untuk ummi & abi je tau..hehe)





Terima kasih daun keladi,
Lain kali ada rezeki boleh bagi lagi. hehehe..


Thanks with love, Blurpl3



Thursday, 11 July 2013

>> FYI : Bahaya Air kosong

Assalamualaikum wbt.



Sila baca dengan teliti..

#####

By Ainazatulirqinazidah Rainbow Cake Marsmallow, Nurulhuda Md Sariff and 7 others in Kump. Ibu2 Menyusukan

Informasi bermanfaat utk di war-warkan kpd mommies. Mungkin masih ramai mommies yang kurang pasti tentang bahaya dan keburukan memberi AIR MASAK kepada bayi yg berusia di bawah 6-bulan. Antara keburukannya adalah:

MERENCATKAN

Amalan memberikan air kepada bayi boleh merencatkan tumbesaran dan akal, mengancam nyawa dan menyebabkan sawan tarik. Tumbesaran bayi akan terencat jika selalu diberi air kerana perutnya yang masih kecil dan belum matang sepatutnya diisi dengan susu ibu yang penuh khasiat dan nutrisi penting utk tumbesaran bayi seawal 6-bulan yang pertama.*Air masak tidak mengandungi apa khasiat. Ia adalah semata-mata air KOSONG*...kadang kala ibu-ibu  risau bayi akan sembelit..akan tetapi tidak kita ketahui susu ibu itu sempurna..ia akan mencair ketika cuaca panas untuk menghilangkan dahaga bayi (akan lebih air dari lemak) dan akan memekat ketika cuaca sejuk untuk mengenyangkan bayi (lebih lemak dari air).

PENCEMARAN

Air boleh menjadi pembawa kuman kerana pencemaran boleh berlaku pada pelbagai peringkat samada dari sumber air itu sendiri atau dari bekas yang digunakan untuk mengisi air. Ini akan mendedahkan bayi kpd cirit-birit.*Susu ibu diberi kpd bayi secara direct dari breast dan tidak ada possibility ianya dicemari DAN susu ibu yg diperah mempunyai anti-bacterial properties dan bakteria tidak akan mudah membiak di dalam susu ibu. CONFIRM selamat untuk bayi!*

MENGHAKIS

Air akan menghakis salutan pelindung penyakit yang terhasil daripada susu ibu dan ini akan mendedahkan bayi kepada pelbagai jangkitan.*Susu ibu build ups protection in baby’s stomach. That’s why bayi yang menyusu badan mempunyai imuniti yg kuat*

JAUNDIS/DEMAM KUNING

Bayi jaundis yg diberikan air masak yang banyak (konon-kononnye untuk meredakan jaundis) boleh merencatkan AKAL bayi tersebut. Untuk bayi yg berusia 5-minggu ke bawah, jika diberikan air masak yg banyak akan menyebabkan kandungan garam di dalam badannya cair. Apabila kandungan garam di dalam badan cair, suhu badan akan menjadi rendah dan ini akan mengakibatkan bayi kembung atau sawan tarik.*Ramai yg bagi petua kat saya semasa preggy dulu, kalau nak avoid anak kena jaundis, bagi baby minum air masak banyak2. Teori ini adalah SALAH sama sekali.



**********Ubat jaundis ada DUA sahaja –> SUSU IBU & PHOTOTHERAPY! Susukan bayi sekerap mungkin supaya bayi dapat menyingkirkan bilirubin dari tubuhnya melalui najis*

Semoga kita semua menjadi parents yg prihatin! =)

Sumber dari : Buku “Panduan Penyusuan Susu Ibu Bagi Ibu Berkerjaya”

====================================================

Bayi tidak perlu makanan, minuman selain susu ibu

APABILA memperkatakan khasiat dan kebaikan penyusuan susu ibu, ramai yang sudah mengetahui dan mengakui kebaikannya. Malah, beberapa kajian yang dibuat di seluruh dunia mendapati, kandungan khasiat susu ibu tidak setanding dengan mana-mana susu yang ada di pasaran.

Walaupun syarikat pengeluar susu formula dari semasa ke semasa cuba menambahkan pelbagai rumusan dalam susu yang dihasilkan, khasiatnya masih tidak dapat mengatasi susu ibu. Kandungan semula jadi antibodi dalam susu ibu yang boleh mencegah penyakit seperti selesema, batuk, lelah dan cirit- birit pada bayi ternyata, tidak mampu dicipta hingga ke hari ini.

Pakar Perunding Obstetrik dan Ginekologi Hospital Bersalin, Hospital Kuala Lumpur (HKL), Dr Wan Hamilton Wan Hasan, berkata wanita yang baru bersalin jangan terpengaruh dengan kata-kata bahawa susu ibu tidak mencukupi untuk bayi. Jika seseorang wanita itu berupaya melahirkan seorang bayi ke dunia ini sudah pasti ibu berkenaan mampu memberikannya susu terbaik, iaitu susu badan sendiri yang dianugerahkan semula jadi kepada ibu baru bersalin.

Dr Wan Hamilton berkata, sebaik-baiknya jangan berikan bayi susu botol tambahan atau air masak. Bayi tidak perlu diberikan makanan atau minuman lain kecuali susu ibu hingga berusia di antara empat hingga enam bulan.

Katanya, selain mengandungi antibodi, susu ibu juga banyak kelebihan lain. Antaranya ialah mengurangkan risiko barah payudara dan ovari, membantu mengecutkan rahim serta mempercepatkan pemulihan selepas bersalin. Di samping, mengurangkan risiko pendarahan yang berlebihan.

Kata Dr Wan Hamilton, amalan penyusuan susu pada bayi juga satu kaedah terbaik untuk merancang keluarga. Penyusuan susu ibu sepenuhnya dalam tempoh empat hingga enam bulan pertama akan melewatkan kedatangan haid dan sekali gus boleh menjarakkan kehamilan.

"Malah, penyusuan susu ibu paling baik bagi membantu wanita melangsingkan badan semula selepas bersalin. Kebanyakan wanita sukar mengembalikan potongan badan bentuk asal selepas bersalin kerana ketika mengandung, berat badan akan naik sedikit. Tetapi, selepas bersalin kandungan lemak yang tertinggal di antara 200 gram hingga 300 gram akan dibakar dengan cara menyusukan anak," katanya ketika berceramah pada forum awam sempena Minggu Penyusuan Susu Ibu Sedunia di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Forum awam itu anjuran Persatuan Penasihat dan Pakar Laktasi Malaysia dengan kerjasama Puspanita HKL dan Persatuan Wanita Taman Jaya, Bandar Tun Razak, Cheras.

Dr Wan Hamilton yang membincangkan mengenai Faedah Susu Ibu dan Kehidupan Kanak-Kanak, berkata selain itu penyusuan susu ibu adalah mudah. Ia boleh dilakukan di mana-mana saja, pada bila-bila masa dan tidak memerlukan penyediaan. Di samping, menjimatkan kerana keluarga tidak perlu membeli susu formula dan peralatan penyusuan.

Katanya, dakapan hari pertama menyusukan anak adalah waktu yang amat penting. Payudara mungkin belum dipenuhi susu tetapi susu awal ibu yang pekat dan berwarna kekuningan ini sangat elok diberikan kepada bayi. Walaupun tidak banyak, kandungan zat yang tinggi dalam susu awal ibu sudah cukup untuk bayi yang kali pertama menikmati hisapan payudara ibunya.

"Susu ini dinamakan kolestrum dan kaya dengan protein serta antibodi yang boleh melindungi bayi daripada penyakit. Kolestrum ini sudah cukup untuk mengenyangkan bayi," terang beliau.

Jelasnya lagi, proses pembentukan dan pengeluaran susu ibu adalah hasil tindak balas otak yang mengeluarkan hormon prolactin dan oxytocin apabila hisapan dikenakan pada puting dan tampuk susu (areola).

Kata Dr Wan Hamilton, pengeluaran susu dikawal secara semula jadi oleh hormon itu dan ia bergantung kepada keperluan bayi. Semakin galak bayi menghisap, makin banyak hormon dibebaskan dan lebih hormon bermakna lebih banyak susu terhasil.

Bagaimanapun, beliau menegaskan, bagi memastikan penyusuan susu ibu berkesan beberapa perkara perlu diberi perhatian antaranya:

* Memastikan kesihatan baik.

* Membuka minda dan sentiasa meningkatkan pengetahuan.

* Pemeriksaan kesihatan ditingkatkan ketika kehamilan.

* Mendapat sokongan suami dan ahli keluarga yang lain.

Katanya, kurang sokongan ahli keluarga menyebabkan ibu muda terutamanya, kurang yakin akan kebolehannya untuk terus menyusukan bayi. Ini antaranya membabitkan kes suami kurang bersetuju kerana berasa seolah-olah terabai apabila isteri memberi tumpuan kepada si kecil. Malah ada juga yang bergantung kepada isteri untuk melakukan tugas rumah.

* Kurang sokongan keluarga akan melunturkan semangat ibu untuk terus menyusukan bayi dan ia berpanjangan kepada anak seterusnya," kata Dr Wan Hamilton.

Selain itu, katanya, bagi pasangan yang kurang mendapat sokongan mentua, penjelasan mengenai kebaikan susu ibu perlu bagi mengelakkan perbalahan dan salah faham.

"Keadaan tegang seumpama itu boleh mempengaruhi kadar pengeluaran susu ibu kerana penyusuan susu ibu berkait rapat dengan aspek emosi. Jika emosi ibu terganggu, kadar pengeluaran susu dan keinginan anak untuk menyusu juga terjejas dan ini menyebabkan penyusuan susu ibu tidak dapat diteruskan," katanya.

Dr Wan Hamilton berkata, dalam keadaan tertentu ada wanita yang tidak boleh menyusukan anaknya, iaitu ibu menghidap HIV dan juga yang menghidapi penyakit barah serta sedang menjalani rawatan. Bagi ibu yang disahkan menghidapi HIV jika menyusukan anak, risikonya adalah tinggi. Bayi berisiko 50 peratus dijangkiti penyakit bahaya itu jika ibu menyusukannya.

Sementara itu, wanita yang menghidapi barah tidak boleh menyusukan anak ketika dalam rawatan kerana dibimbangi bayi akan turut mengalami kesan ubat dan rawatan bagi menyembuhkan penyakit itu. Ini membahayakan kesihatan bayi itu.

Turut berceramah, Mohd Zainuddin Abu Bakar yang membicarakan topik Penyusuan Susu Ibu Dari Sudut Islam, berkata, kemajuan gaya hidup yang dicapai hari ini menyebabkan ada segelintir ibu bapa menafikan hak penyusuan anak mereka.

"Ada ibu bapa beranggapan, amalan penyusuan susu ibu kononnya, tidak moden dan tidak glamour. Justeru, untuk menyesuaikan dengan kemajuan hari ini, mereka memilih susu formula menjadi pengganti susu ibu. Apabila ibu bapa bermain dengan perasaan seumpama itu, ia sekali gus menafikan hak anak itu," tegas Mohd Zainuddin.

Katanya, amalan penyusuan ibu dilihat sesuatu yang penting dalam kehidupan bayi dan ini dibuktikan sejarah zaman Rasulullah. Sebaik saja seseorang bayi itu dilahirkan ke dunia, keluarga atau waris akan mencari ibu susuan untuk bayi berkenaan.

"Keluarga atau waris akan memilih wanita keturunan baik-baik untuk menyusukan bayi yang baru dilahirkan itu. Ini menunjukkan, betapa penting susu semula jadi yang dihasilkan oleh manusia lebih baik daripada haiwan untuk diberikan kepada anak," ujarnya.

Kata Mohd Zainuddin, dalam Islam persoalan memberi susu kepada anak ialah tugas ibu tetapi ia tidak bermakna bapa harus melepaskan semua bebanan itu kepada isteri. Sebaliknya, bapa juga turut bertanggungjawab memberikan makanan yang baik kepada anak baru dilahirkan itu.

"Dalam Islam adalah hak ibu untuk menuntut bayaran daripada ayah (suami) jika diminta menyusukan anak. Bagaimanapun, arahan itu bukan sesuatu yang mutlak dan sebaik-baiknya dipenuhi mengikut kemampuan suami. Dalam hal ini, amat baik jika bapa bertanggungjawab memberi nafkah yang cukup dan memastikan isteri mendapat makanan berkhasiat supaya amalan penyusuan secara semula jadi dapat dilakukan tanpa halangan dan masalah," jelas beliau.

Katanya, jika bapa (suami) meninggal, hilang atau tidak dapat dikesan ketika bayi itu dilahirkan, adalah menjadi tanggungjawab waris memberikan nafkah kepada wanita itu bagi memastikan hak penyusuan anak dapat dilaksanakan.

Mohd Zainuddin menambah, sekiranya suami atau isteri hendak memutuskan susu ibu, kedua-duanya mesti berbincang sehingga mencapai persetujuan yang sama.

"Si isteri atau si suami tidak boleh membuat keputusan melulu jika hendak memutuskan susu ibu pada bayi. Sebaliknya, mereka perlu berbincang dan membuat keputusan bersama kerana ia membabitkan masa depan dan kesihatan bayi itu," katanya.

Sumber: Berita Harian - Wed, Aug 28, 2002

By Nor Affizar Ibrahim (sini)

#####


Be the best mom, Blurpl3

Wednesday, 10 July 2013

>> In-out : Ramadhan Kareem 1434H

Assalamualaikum wbt.

Selamat berpuasa buat seluruh umat Islam di seluruh dunia.

Hari ni, 1 Ramadhan 1434H bersamaan 10 Julai 2013. Pertama kali juga berpuasa sebagai seorang Ummi bersama Abi dan Naufal Amsyar. Alhamdulillah.. Syukur padaNya kerana masih dipertemukan lagi dengan bulan yang penuh dengan barakah serta magfirah.

Puasa kali ni juga merupakan puasa pertama bagiku yang fully breastfeed anak. Semoga Allah meringankan setiap urusan ibu-ibu yang breastfeed, ibu-ibu yang hamil dan para suami sekalian.

In shaa Allah, mudah-mudahan  kita semua diberi kekuatan & iltizam yang kuat untuk menambah saham akhirat. Jom sama-sama kita audit diri dan kejar nikmat bulan Ramadhan ni.

Marilah, kita sama-sama target untuk khatam Al-Quran dalam bulan puasa ni. In shaa Allah, mudah-mudahan terlaksana hajat ni. Ameen Ya Rabb

p/s: Tanyalah ustaz :
Perempuan hamil atau menyusukan anak jika berbuka kerana anak kena qada & membayar fidyah..jika berbuka kerana diri sendiri tak larat sangat atau dikhuatiri susu kering kena qada sahaja..







Ramadhan Kareem, Blurpl3

Tuesday, 9 July 2013

>> FYI : Madu Bahaya Untuk Bayi Anda

Assalamualaikum wbt.

Blurpl3 ingin kongsikan artikel ni dengan kawan-kawan semua. Mana yang baik jadikan panduan, 
mana yang kurang baik jadikan sempadan. Semoga kita mendapat keredhaan Allah SWT.


#####

Setelah membaca beberapa artikel dan mendapatkan keterangan lanjut dari seorang kawan saya; Pakar Nutrisi Pemakanan Kanak-kanak, barulah saya sedar bahawa madu sebenarnya tidak selamat diberikan kepada kanak-kanak di bawah 1 tahun. Semoga artikel yang ingin dikongsikan bersama ini dapat menukar pandangan kawan-kawan saya yang sama seperti saya sebelum ini bahawa madu tidak sesuai untuk bayi yang di bawah usia 1 tahun.

Kenapa?

Ini kerana madu mengandungi spora dari jenis bakteria bernama ''Clostridium botulinum" yang akan menyebabkan penyakit yang sangat merbahaya iaitu "Botulism Bayi".

Spora ini sukar dibunuh, tahan panas walaupun dididihkan untuk beberapa jam atau melalui proses penapisan.

Apa itu Botulism Bayi?

Botulism bayi itu akan menyerang sistem saraf dan akan menyebabkan bayi tersebut kabur pandangannya, kelopak mata tertutup sedikit (droopy eyelid) dan mengalami kesulitan semasa bernafas dan menelan air liur. Ia juga akan menyebabkan muntah-muntah, cirit-birit dan sakit badan.

Kenapa bayi tidak boleh diberikan madu?

Usus bayi merupakan persekitaran yang sesuai untuk spora ini membiak. Apabila madu ini dimakan, ia akan membiak dan akan menghasilkan sejenis toksin. Toksin ini akan diserap masuk ke dalam susu bayi yang masih tidak matang dan menyebabkan "botulism".

Terdapat sesetangah kes botulism bersifat 'sederhana' dan sesetengah lagi bersifat 'merbahaya' sehingga menyebabkan kematian. Kemuncak umur untuk penyakit ini ialah 2 hingga 4 bulan. Tetapi risiko tetap ada pada umur 1 minggu hingga 11 bulan.

Secara kesimpulannya, madu tidak digalakkan diberi bawah umur 1 tahun.

Apakah simptom-simptom botulism?

1. Simptom perut yang berbeza dari kebiasaan (unusual gastrointestinal symptom), berkemungkinan disebabkan oleh sebarang keracunan makanan atau makanan tercemar.

2. Kepenatan (lethargy, weakness)

3. Kesusahan untuk mengawal kepala (loss of head control)

4. Pertukaran nada nangis (altered cry)



 











Kebiasaannya, simptom akan muncul dalam jangka masa 18 hingga 36 jam. Sekiraya bayi anda mempunyai simptom-simptom ini hubungi atau bawa bayi anda berjumpa dengan pakar kanak-kanak atau doktor anda. Ingat, sekiranya bayi anda tidak segera mendapatkan rawatan, simptom yang berlarutan boleh menyebabkan lumpuh tangan, kaki, badan dan otot pernafasan.

 p/s: tetapi madu selamat diamalkan oleh orang dewasa ini adalah kerana usus orang dewasa mengandungi asid yang cukup untuk menyahkan toksin yang dihasilkan oleh spora ini.

Sumber dari: http: sini dan sini 

#####

Perkongsian bersama, Blurpl3

Friday, 5 July 2013

>> FYI : Hukum Meletakkan Patung Hiasan dan Lukisan Dalam Rumah

Assalamualaikum wbt.

Jom baca lebih lanjut artikel ini....




Meletakkan patung perhiasan dan lukisan di dalam rumah banyak dibahaskan oleh para ulama sama ada ianya haram atau dibenarkan. Berikut adalah jawapan berkaitan hukum meletakkan patung perhiasan dan lukisan di dalam rumah yang disiarkan di dalam Majalah Al-Ustaz penulisan oleh Dr. Hj. Zahazan Mohamed. Semoga ianya menjawab persoalan anda.

Patung Unsur Syirik

Apa hukum meletakkan patung perhiasan dalam rumah? Di rumah saudara saya terdapat banyak perhiasan dalaman berbentuk patung yang dibelinya dari luar negara yang dilawati sebagai kenangan.
Jawapan: Antara adab menghias rumah ialah tidak dibenarkan wujudnya unsur-unsur syirik seperti patung.
Bahkan Rasulullah pernah melarang hal ini dalam pesanannya kepada Aisyah dengan maksudnya :
“sesungguhnya malaikat tidak akan masuk ke rumah yang di dalamnya ada patung” (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Patung Nabi Sulaiman

Namun menurut saudara saya itu, al-Quran sendiri membenarkannya sebagaimana patung-patung yang dibuat untuk Nabi Sulaiman
Jawapan: Berkaitan dengan patung yang terdapat dalam pemerintahan Nabi Sulaiman, ada baiknya jika kita bincangkan ayat berkenaan supaya terhindar silap faham.
Firman Allah mafhumnya : “Golongan jin itu membuat untuk Nabi Sulaiman apa yang ia kehendaki berupa bangunan-bangunan yang tinggi, tamathil (patung atau gambar) dan pinggan-pinggan hidangan yang besar seperti kolam serta periuk-periuk besar yang tetap di atas tukunya. (Setelah itu kami perintahkan): ‘Beramallah kamu wahai keluarga Dawud untuk bersyukur!” Dan sememangnya sedikit sekali antara hamba-ku yang bersyukur.” (Surah Saba’: 13)

Tafsiran Ulama

  • 1 Memang benar patung ataupun gambar dibenarkan dalam syariat Nabi Sulaiman. Namun amalan ini diharamkan dalam syariat Nabi Muhammad s.a.w.
  • 2 Patung ataupun gambar yang dimaksudkan hanya merujuk kepada sesuatu yang tidak memiliki roh seperti pokok, laut dan pemandangan bukannya haiwan ataupun manusia

Tafsiran Pilihan

Dengan pentafsiran kedua ini, maka syariat Nabi Sulaiman menyamai syariat Nabi Muhammad s.a.w. Bahkan hal ini selari dengna realiti dakwah para nabi sejak zaman berzaman iaitu menghalang manusia daripada menyembah patung berhala.
Perhatikan ucapan Nabi Ibrahim yang dirakamkan dalam al-Quran :
“Ketika Ibrahim berkata kepada bapanya dan kaumnya : ‘Apakah hakikatnya patung-patung ini yang kamu bersungguh-sungguh memujanya?’” (Surah al-Anbiya’: 52)
Terdapat banyak hadis yang menekankan pengharaman gambar dan patung. Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya :
“Sesungguhnya orang yang paling berat seksaannya pada hari kiamat ialah orang yang membuat ukiran atau memahat patung ini.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Sabda Baginda lagi dalam kesempatan lain yang bermaksud :
“Sesungguhnya para pelukis ini akan dikenakan azab pada akhirat. Lalu akan dikatakan kepada mereka: ‘Berikanlah nyawa pada apa yang kamu jadikan ini!” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Apabila ditanyakan kepada Ibn Abbas tentang gambar yang dilukis, beliau mengatakan bahawa di akhirat nanti Allah akan menyuruh sesiapa yang melukis gambar yang memiliki roh agar meniupkan nyawa kepada gambar itu, sedangkan dia tidak akan dapat melakukannya.
Lanjutan itu Ibn Abbas berkata:
“Jika kamu inginkan juga, maka lukislah gambar pokok atau apa jua yang tidak mempunyai roh”
Berpandukan penjelasan oleh Ibn Abbas ini, harus hukumnya perhiasan berbentuk lukisan ayat-ayat suci al-Quran, gambar pemandangan seperti laut, perkampungan, pohon di hutan, sungai dan benda yang tidak bernyawa.

Anak Patung

Bagaimana pula dengan hadis yang menyebut bahawa Aisyah, isteri Nabi pernah bermain dengan anak patung di dalam rumah tetapi Nabi tidak melarangnya?
Jawapan : Ya, hadis itu sahih riwayat Muslim. Apabila kita mengkaji lanjut tentang larangan membuat patung dan melukis gambar makhluk yang mempunyai roh, jelaslah kepada kita bahawa faktor larangannya kerana perkara ini dibimbangkan menjurus pada kesyirikan dan pemujaan serta usaha menandingi ciptaan Allah s.w.t.
Unsur ini tidak ada dalam patung permainan kanak-kanak. Menurut Muhammad Ali al-Sabuni dalam Rawa’i al-Bayan, patung-patung permainan anak-anak perempuan dibolehkan dalam Islam kerana permainan seperti ini boleh mengajar mereka cara mendidik anak-anak mereka kelak. Bahkan dalam hadis lain, Nabi membenarkan gambar atau lukisn pada bantal, selimut, tempat duduk atau pada tempat-tempat yang tidak dimuliakan.

Gambar Keluarga

bagaimana pula hukum meletakkan gambar keluarga di dinding rumah?
Jawapan : Hukum meletakkan gambar keluarga dalah harus dengan syarat :
  • 1 Tiada pendedahan aurat. Gambar akan menjadi tatapan umum para tetatu yang bukan mahram.
  • 2 Tiada unsur syirik. Contohnya gambar ahli keluarga yang masih kafir dengan perhiasan salib pada mereka. Jangan salah faham, gambar mereka itu sendiri tidak salah.

Beza Lukisan dan Gambar Foto

Kepada boleh berbeza hukum? Lukisan manusia haram tetapi gambar foto manusia pula dibolehkan?
Jawapan: Gambar yang diambil secara fotografi adalah harus kerana gambar itu dihasilkan dengan tujuan kenangan. Walhal lukisan pula bertujuan untuk menyamai atau menandingi ciptaan Allah s.w.t.
Kata Syeikh Muhammad Ali Sais dalam Tafsir Ayat al Ahkam :
“Pengharaman lukisan adalah kerana disebabkan seseorang pelukis itu berusaha mencipta suatu gambar yang menandingi ciptaan Allah s.w.t”
Hal ini berbeza dengan daripada gambar fotografi yang terhasil daripada tindak balas cahaya yang mampu dilakukan oleh sesiapa sahaja. Walhal lukisan hanya mampu dilakukan oleh sesorang yang berkemahiran sahaja.

Wallahhu a’lam

Sumber : Majalah Al-Ustaz Isu 11


Sumber:  sini


Sharing is caring, Caring is loving, Blurpl3

Thursday, 4 July 2013

>> Review : Lelaki Merajuk

Assalamulaikum wbt. 

TANDA-TANDA LELAKI MERAJUK



Masam Muka

Tanda merajuk ini memang biasa dan boleh nampak secara jelas dari lelaki tu sendiri.. Si dia akan terus mencuka walaupun korang dah buat lawak mengalahkan Maharaja Lawak Mega.. Walaupun orang sekeliling gelak pecah perut, si dia tetap masam muka..

Abaikan Korang
Bila ditanya, dia diam.. Bila disoal, dia buat tak tahu.. Kalau dah sampai tahap macam ni memang dah sah-sah lelaki tu merajuk.. Better biarkan lelaki tu sementara, bagi masa untuk dia cooldown balik..

Tolak Untuk Ada Bersama
Kalau korang ajak untuk makan bersama tapi dia tolak invitation korang tu tanpa sebab yang jelas.. Berjaga-jaga, mungkin waktu tu lelaki tu sedang merajuk dengan korang.. Bila dah jadi macam ni, jangan terlalu memaksa si dia untuk bersama dengan korang..

Mudah Terasa Dengan Korang
Korang cakap sikit je, dia terasa.. Bila ada benda tak kena je, mula nak naik angin.. Mungkin korang tak perasan kalau lelaki itu dah memang jenis yang panas baran.. So, kenali dia dengan lebih sebab marah bila merajuk lagi bahaya daripada marah biasa..

Buat Perkara Yang Perempuan Tak Suka
Beware! Ini tahap merajuk paling maksimum.. Sebab lelaki akan merajuk sampai sanggup buat apa yang perempuan tak suka. Contohnya, si lelaki akan protes dengan merokok, flirting dengan perempuan lain atau macam-macam lagi..

Tanda-tanda lelaki merajuk ni biasanya boleh dilihat bila dah teruk.. Sebab biasanya lelaki akan jarang merajuk melainkan perkara tu memang menusuk kalbu diorang.. Hehe.. Pesanan ikhlas, lelaki bila merajuk takkan sama dengan perempuan.. Cara untuk pujuk lelaki lain daripada cara untuk pujuk perempuan merajuk.. So, berhati-hatilah.. Ahaks..

Sumber: SINI


KALAU DAH MERAJUK, KENALAH PUJUK KAN..
SO, INI TIPS UNTUK MEMUJUK LELAKI YANG MERAJUK PULA...


Jeng, jeng, jeng...





Di sini terdapat 4 tips yang boleh kamu gunakan bagi memujuk lelaki yang merajuk. Mudah-mudahan apa yang dikongsikan di sini dapat membantu kamu dalam memulihkan keadaan dan dapat memujuk si dia yang sedang merajuk tu..hehe!..

1. Berikan si dia ruang untuk bersendirian
Apabila seseorang lelaki merajuk, dia sebenarnya memerlukan masa untuk menenangkan fikirannya. Dia perlukan masa untuk bersendirian bagi membolehkan dia memikirkan sedalam-dalamnya apakah yang telah berlaku. Apakah punca berlakunya masalah tersebut? Adakah dia berhak untuk merajuk? Apakah tindakan yang perlu dia lakukan bagi menyelesaikan masalah itu? Dan pelbagai lagi persoalan yang dia cuba fikirkan bagi mencari jawapannya...kalau diganggu seperti "merayu-rayu mau dimaafkan", itu bukan caranya ok..sabar dulu :)

2. Sentiasa memberikan si dia sokongan
Kamu sebagai seorang pasangan yang memahami, berikan si dia sokongan yang diperlukan. Jika dia mendiamkan diri dengan menonton televisyen dan tidak mengendahkan kamu, biarkan si dia berbuat apa yang dia inginkan. Kalau boleh layan saja rancangan televisyen yang dia sedang tonton dan jangan sesekali mengubah siaran televisyen ke siaran kegemaran kamu. Walaupun dari luaran kita nampak dia sedang menonton televisyen, tetapi di dalam akal fikirannya si dia sedang memikirkan masalah yang sedang berlaku...

3. Jangan bertanyakan tentang perasaan si dia
Ketika si dia sedang merajuk, jangan sesekali bertanyakan apa yang sedang berlaku, kenapa dia merajuk? apakah perasaannya? dan sebagainya. Elakkan diri kamu daripada bertanyakan apa saja jenis soalan kepadanya. Ini kerana, kehadiran kamu akan mengganggu konsentrasinya untuk menyelesaikan masalah tersebut. Dan ini akan menyebabkan si dia akan semakin menjauhkan diri daripada kamu kerana kamu telah mengganggunya...bagi dia relaks selama yang mungkin..

4. Buat sesuatu yang dapat mengembirakan hati kamu
Ya, adalah lebih baik kamu mengembirakan hati kamu sendiri daripada memikirkan perasaan si dia. Mungkin pada ketika ini, si dia perlukan ruang untuk bersendirian. Jadi biarkan si dia bersendirian dan gunakan masa yang ada untuk menghiburkan diri kamu. Mungkin dengan membaca novel kegemaran kamu, atau pun melakukan hobi kesukaan seperti memasak, menjahit ataupun shopping. Dengan cara ini, kamu akan dapat mengelakkan diri daripada mengganggu si dia yang sedang cuba pulih daripada merajuk itu...bila dah pulih, tak payah tegur pun si dia akan tegur kamu secara automatik..maksudnya, rajuknya sudah hilang..:)

Diharapkan dengan tips yang saya kongsikan kat atas ni, dapatlah kamu gunakan untuk memujuk pasangan lelaki ataupun sahabat lelaki kamu. Mudah-mudahan si dia akan kembali mesra dan hubungan kamu akan pulih seperti sedia kala...

Sekiranya kamu mempunyai tips memujuk lain yang kamu ingin kongsikan, sudi-sudilah memberikan komen di bawah ini. Agar kita sama-sama dapat membantu antara satu sama lain memujuk pasangan lelaki kamu yang sedang merajuk itu. Bagi yang tak pernah merajuk tu, tak apa..mungkin boleh kongsikan kenapa tak pernah merajuk?..

Sumber: SINI dan SINUN

 Wallahua'lam

Jangan merajuk nanti cepat tua, Blurpl3
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...