BlurpL3 FOLLOWERS

Wednesday, 1 August 2012

>> FYI: Petua Melayan Suami Supaya Dia Tak Teringin Kahwin Lain




sekadar gambar hiasan :)



Assalamualaikum wbt dan Salam Ramadhan untuk kawan-kawan blogger serta silent reader ye :) Apa khabar? Macam mana berpuasa hari ni? InsyaAllah semoga diberi kekuatan sepanjang bulan Ramadhan.


Mrs Purpl3 nak share info yang menarik juga dengan kawan-kawan. Tengoklah tajuk kat atas. Mantapkan? hehehe...ACtually, infor ni Mr Blu3 yang tag pada FB Mrs Purpl3. (Tq so much abang ...). Menarik juga kan..selain itu, boleh mengingatkan tanggungjawab kita sebagai seorang isteri. Betul tak?

Berikut merupakan petua-petuanya. Sila amalkan dengan seikhlas hati :)

1. Air minum suami hendaklah sentiasa disiapkan jangan sampai dia minta biarpun sekadar air masak sejuk. Sebaik-baiknya sediakanlah minuman panas seperti kopi, teh atau susu. Air panas elok disimpan di dalam termos supaya memudah dan menjimatkan masa kita. Kalau bolehsediakan kuih-kuih ringan seperti karipap, cucur, bubur, apam ataupun biskut kering. Hal ini juga dapat mengelak anak-anak dari membeli makanan ringan di kedai yang tidak mengandungi zat di samping tidak terjamin kebersihannya.



2. Hendaklah memasak mengikut kesukaan suami bukannya ikut selera isteri. Kalau suami suka makan gulai kari atau masak lemak cili api, janganlah kita masak lauk asam pedas atau ikan goreng. Suami akan gembira bila seleranya ditepati. Janganlah pula ikan yang menjadi mangsa, diketuk lengkang-lengkung hingga hancur kerana meradangkan sikap suami yang mahu lauk tersebut dimasak mengikut seleranya sedangkan isteri tidak menggemarinya.

3. Apabila pakaian suami koyak atau tercabut butangnya hendaklah segera dijahit. Jahitlah dengan secantik yang boleh supaya pakaian itu kelihatan kemas dan cantik. Jangan dibuat sambil lewa kerana jahitan tersebut akan melambangkan peribadi isteri samada ikhlas atau terpaksa. Semua suami akan berasa bangga jika pakaiannya dijahit sendiri oleh jari-jemari halus isterinya.

4. Sentiasa berada di dalam keadaan bersih dan kemas ketika suami berada di rumah. Isteri hendaklah berada di dalam keadaan berwangi-wangian supaya hatinya senang untuk bergurau senda. Ketahuilah bahawa bersenda gurau antara suami isteri juga merupakan salah satu ibadah yang diredhai oleh Allah swt.



Wallahuallam



Haa.. macam mana dah abis baca, nanti bolehlah praktikkan.. Selamat mencuba !




Teringin sangat untuk merehatkan mata & minda, 

Mrs Purpl3

4 comments:

anaztasias nora aira said...

terima kasih untuk panduan. ingatan dan muhasabah untuk diri saya juga !

choclairissa@intan marliana said...

suka entry ni..sangat cumil~ besarnye tggjwp isteri kan..

BLuRpL3 said...

ANASTASIAS NORA AIRA: sama-sama, untuk panduan kita bersama =)

BLuRpL3 said...

CHOCLAIRISSA@INTAN MARLIANA: hehe..i like it too! betul, sangat besar tanggungjawab isteri :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...